Architektura jako element kultury od zawsze stanowi produkt życia codziennego.
W dzisiejszym świecie stała się ona elementem lifestylu, podlegającym takim samym prawom rynku jak sztuka użytkowa, design czy motoryzacja.
Klienci indywidualni nabywają apartamenty, domy i posiadłości, a także zlecają projekty architektoniczne według podobnych możliwości i upodobań, jakimi kierują się przy zakupie samochodów, mebli czy innych dóbr.
Dlatego architekci prowadzący działalność gospodarczą muszą dziś nauczyć się spojrzenia na architekturę, jak na każdy inny produkt pracy twórczej, wymagający takiej samej reklamy jak dobra materialne i luksusowe.
Nowa optyka
Zmiana punktu widzenia ułatwia architektom spojrzenie na prowadzoną działalność usługową w kontekście wykorzystania dostępnych na rynku narzędzi reklamy i marketingu.
Architektura jako produkt rynkowy, a pracownia architektoniczna jako usługodawca, wytwórca tegoż produktu, staje się w tym ujęciu naturalnym graczem rynku producentów dóbr komercyjnych.
Zerwanie – na potrzeby prowadzonej działalności – z wyobrażeniem architekta jako demiurga, a architektury jako wzniosłego dzieła, ułatwia rewizję własnej pozycji na rynku wytwórców dóbr architektonicznych. Takie podejście pozwala na usprawnienie w dalszej kolejności funkcjonowania swojego biura, a w konsekwencji udrożnienie i zmodernizowanie procesu pozyskania klientów oraz poszerzanie zasięgu marketingowego. Zmiana optyki może dla niektórych wydać się radykalna, jest jednak konieczna, aby dostrzec potrzebę wykorzystania dostępnych obecnie narzędzi komunikacji zewnętrznej.
Branżowy partner
Kolejną kluczową decyzją jest wybór odpowiedniego partnera – agencji, która umożliwi zbudowanie strategii komunikacji zgodnej ze specyfiką pracowni architektonicznej oraz zapewni skuteczne i planowe dotarcie do wybranej grupy odbiorców. Nie wystarczy wyłącznie znalezienie renomowanej agencji, posiadającej udokumentowane sukcesy w zakresie reklamy i marketingu. Konieczne jest znalezienie takiej, która specjalizuje się w obsłudze firm z sektora architektury i budownictwa. Specyfika tej branży wymaga bowiem znajomości zagadnień architektoniczno-budowlanych oraz procesów rządzących tym szczególnym rynkiem.
Umiejętność pisania o architekturze wymaga dużej wprawy i wieloletniego doświadczenia, a wyodrębnienie specyfiki danego biura architektonicznego polega na uchwyceniu jego indywidualnych cech i charakteru. To z kolei wymaga szczególnie indywidualnego podejścia, uwagi i czasu potrzebnych na poznanie biura architektonicznego. Takie drobiazgowe podejście niekoniecznie są w stanie zaoferować agencje działające z dużymi korporacjami, posiadające doświadczenie i skuteczność w realizacji kampanii innych branży np. na rynku e-commerce.
Zupełnie fundamentalna dla skuteczności działań podejmowanych przez agencję z branży architektury i budownictwa jest sieć posiadanych kontaktów w zakresie inwestorów i firm z sektora technologii budowlanych oraz mediów branżowych. Tylko wówczas biuro projektowe podejmujące współpracę agencyjną w zakresie komunikacji zewnętrznej może spodziewać się wymiernych efektów wizerunkowych i biznesowych w zakresie poszerzania zasięgu działalności firmy oraz informacji na temat oferowanych produktów architektonicznych.